W roku szkolnym 2022/2023 od września 202 r do maja 2023 r w świetlicy szkolnej była wdrażana innowacja metodyczna edukacyjna wewnętrzna „Obchodzimy nietypowe święta w naszej świetlicy, czyli przez zabawę do wiedzy o otaczającym nas świecie, realizowane, jako kolejny moduł ” – autorstwa V. Agaty Cheda. Głównym celem innowacji było poznanie przez dzieci poszczególnych świąt nietypowych, oraz umiejętność korzystania z kalendarza. Podejmowane działania przyczyniły się do rozwoju aktywności uczniów, jego dążenia do zaspokajania potrzeb poznawczych i samorealizacji. Zastosowane metody i formy pracy w dużym stopniu rozwinęły w uczniach kreatywność i zainteresowania. Innowacja uwzględniała aktywny proces uczenia się dzieci podczas kontaktów z rówieśnikami oraz wspólne działanie w poszukiwaniu wiedzy. Jednocześnie zapewniała indywidualną możliwość wyrażania myśli i uczuć oraz poszanowanie innych. Podczas zajęć edukacyjnych świetlicowych - świętowaliśmy, omawialiśmy święta nietypowe, które nie znalazły się w klasycznym kalendarzu. Odchodząc od stereotypów, przekazywana była dodatkowa wiedza przy zastosowaniu różnorodnych metod, form i technik. Obchodzenie w naszej świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2022/2023 nietypowych świąt było świetną okazją do zgłębienia, „ dotknięcia” różnych tematów – tych ważnych, tych „ na pierwszy rzut oka”, wydających się mniej ważnych, ale istotnych. Każda okazja jest dobra do nauki, przekazania wiedzy na konkretny temat, poszerzania słownictwa, poznanie świata czy dowiedzeniu się czegoś bliższego o twórcach i ich dziełach a także o „przyziemnych sprawach”. W ramach innowacji odbyły się wszystkie nietypowe święta zgodnie z zamierzonym i zaplanowanym kalendarzem. Różnorodna tematyka była omawiana, projektowana i rysowana lub przedstawiana za pomocą innej wybranej plastyczno – technicznej metody. Uczniowie oglądali filmy edukacyjne, multimedialne prezentacje, słuchali i śpiewali tematyczne piosenki, poznawali tematyczne opowiadania, wiersze, baśnie. Zajęcia były prowadzone z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego i według strategii OK. Nauczyciel odnosił się do już pozyskanej przez uczniów wiedzy i „doklejał nową”, tym samym poszerzając wiedzę na konkretny temat. Na koniec wdrażanej innowacji odbyła się ewaluacja, podczas której uczniowie dzielili się z innymi pozyskaną wiedzą na temat wybranego przez siebie nietypowego święta. Odbyła się ewaluacja i wdrażanie innowacji w roku szkolnym 2022/2023 zostało zakończone.
"Są takie szkoły, które Uczniowie wspominają z sentymentem,
bo czuli się ważni, dobrzy i zdolni..."
87-800 Włocławek
ul. Wieniecka 46