W naszej szkole dużą wagę przykładamy do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia. Jednym z ważnych elementów tego procesu są zajęcia z integracji sensorycznej (SI), które stanowią skuteczną formę terapii dla dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Prowadzone przez wykwalifikowanego terapeutę SI zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów i mają na celu wspieranie ich w codziennym funkcjonowaniu – zarówno w szkole, jak i poza nią.
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu mózg odbiera, przetwarza i organizuje informacje pochodzące z różnych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, propriocepcji (czucia głębokiego), układu przedsionkowego (równowaga i ruch) i interocepcji (czucie wewnętrzne). Prawidłowo działający system sensoryczny umożliwia dziecku właściwe reagowanie na bodźce, planowanie ruchów, skupianie uwagi, a także efektywne uczenie się i funkcjonowanie w grupie.
Dlaczego integracja sensoryczna jest tak ważna?
Nieprawidłowości w integracji sensorycznej mogą objawiać się na wiele sposobów – od nadwrażliwości lub obniżonej reaktywności na bodźce, przez trudności z koncentracją, po problemy z koordynacją ruchową, równowagą, a nawet zachowaniem. Dzieci, które mają trudności z SI, często są postrzegane jako „niegrzeczne”, „rozkojarzone” lub „niezgrabne”, choć w rzeczywistości ich mózg potrzebuje wsparcia w przetwarzaniu informacji zmysłowych.
Wczesne wykrycie i odpowiednia terapia SI pozwala znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka, jego samopoczucie oraz komfort nauki i życia codziennego.
Jak realizujemy zajęcia integracji sensorycznej w naszej szkole?
Zajęcia SI odbywają się w specjalnie przystosowanej, bezpiecznej i przyjaznej sali, wyposażonej w certyfikowany sprzęt terapeutyczny, m.in.:
– huśtawki terapeutyczne,
– trampoliny, równoważnie, materace, piłki,
– ścieżki sensoryczne i zabawki o różnorodnych fakturach,
– deskorolki, tunele, drabinki i hamaki.
Zajęcia mają formę aktywnej zabawy, co sprzyja zaangażowaniu dzieci i naturalnemu przyswajaniu nowych umiejętności. Terapia prowadzona jest indywidualnie lub w małych grupach. Każde dziecko ma opracowany Indywidualny Program Terapeutyczny, oparty na diagnozie integracji sensorycznej.
Jakie korzyści przynosi terapia SI?
Zajęcia z integracji sensorycznej wspierają:
- rozwój dużej i małej motoryki (czyli zarówno koordynacji ruchowej, jak i precyzji dłoni),
- poprawę równowagi i świadomości ciała,
- lepsze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne,
- rozwój mowy i umiejętności komunikacyjnych,
- zdolność do koncentracji i uczenia się,
- samodzielność i pewność siebie.
Dzięki regularnej terapii dzieci stają się spokojniejsze, bardziej skoncentrowane, chętne do współpracy i lepiej radzą sobie z codziennymi wyzwaniami – zarówno w środowisku szkolnym, jak i domowym. W naszej szkole wierzymy, że każde dziecko zasługuje na indywidualne podejście i szansę na rozwój w swoim tempie. Zajęcia integracji sensorycznej to jeden z elementów, który pozwala nam skutecznie wspierać uczniów w ich codziennej drodze do samodzielności, radości i sukcesu.
"Są takie szkoły, które Uczniowie wspominają z sentymentem,
bo czuli się ważni, dobrzy i zdolni..."
87-800 Włocławek
ul. Wieniecka 46