Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Zajęcia terapii sensorycznej

Zajęcia terapii sensorycznej

W naszej szkole dużą wagę przykładamy do wszechstronnego rozwoju każdego ucznia. Jednym z ważnych elementów tego procesu są zajęcia z integracji sensorycznej (SI), które stanowią skuteczną formę terapii dla dzieci z trudnościami w przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Prowadzone przez wykwalifikowanego terapeutę SI zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów i mają na celu wspieranie ich w codziennym funkcjonowaniu – zarówno w szkole, jak i poza nią.

Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to proces, dzięki któremu mózg odbiera, przetwarza i organizuje informacje pochodzące z różnych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, propriocepcji (czucia głębokiego), układu przedsionkowego (równowaga i ruch) i interocepcji (czucie wewnętrzne). Prawidłowo działający system sensoryczny umożliwia dziecku właściwe reagowanie na bodźce, planowanie ruchów, skupianie uwagi, a także efektywne uczenie się i funkcjonowanie w grupie.

Dlaczego integracja sensoryczna jest tak ważna?

Nieprawidłowości w integracji sensorycznej mogą objawiać się na wiele sposobów – od nadwrażliwości lub obniżonej reaktywności na bodźce, przez trudności z koncentracją, po problemy z koordynacją ruchową, równowagą, a nawet zachowaniem. Dzieci, które mają trudności z SI, często są postrzegane jako „niegrzeczne”, „rozkojarzone” lub „niezgrabne”, choć w rzeczywistości ich mózg potrzebuje wsparcia w przetwarzaniu informacji zmysłowych.

Wczesne wykrycie i odpowiednia terapia SI pozwala znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka, jego samopoczucie oraz komfort nauki i życia codziennego.

Jak realizujemy zajęcia integracji sensorycznej w naszej szkole?

Zajęcia SI odbywają się w specjalnie przystosowanej, bezpiecznej i przyjaznej sali, wyposażonej w certyfikowany sprzęt terapeutyczny, m.in.:

– huśtawki terapeutyczne,

– trampoliny, równoważnie, materace, piłki,

– ścieżki sensoryczne i zabawki o różnorodnych fakturach,

– deskorolki, tunele, drabinki i hamaki.

Zajęcia mają formę aktywnej zabawy, co sprzyja zaangażowaniu dzieci i naturalnemu przyswajaniu nowych umiejętności. Terapia prowadzona jest indywidualnie lub w małych grupach. Każde dziecko ma opracowany Indywidualny Program Terapeutyczny, oparty na diagnozie integracji sensorycznej.

Jakie korzyści przynosi terapia SI?

Zajęcia z integracji sensorycznej wspierają:

- rozwój dużej i małej motoryki (czyli zarówno koordynacji ruchowej, jak i precyzji dłoni),

- poprawę równowagi i świadomości ciała,

- lepsze funkcjonowanie emocjonalne i społeczne,

- rozwój mowy i umiejętności komunikacyjnych,

- zdolność do koncentracji i uczenia się,

- samodzielność i pewność siebie.

Dzięki regularnej terapii dzieci stają się spokojniejsze, bardziej skoncentrowane, chętne do współpracy i lepiej radzą sobie z codziennymi wyzwaniami – zarówno w środowisku szkolnym, jak i domowym. W naszej szkole wierzymy, że każde dziecko zasługuje na indywidualne podejście i szansę na rozwój w swoim tempie. Zajęcia integracji sensorycznej to jeden z elementów, który pozwala nam skutecznie wspierać uczniów w ich codziennej drodze do samodzielności, radości i sukcesu.

 

Data dodania: 2025-04-25 07:31:09
Data edycji: 2025-04-25 11:23:45
Ilość wyświetleń: 15

Kalendarz

Klasowe wiadomości

Przejdź na stronę swojej klasy, zaloguj się i zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Partnerzy

"Są takie szkoły, które Uczniowie wspominają z sentymentem,

bo czuli się ważni, dobrzy i zdolni..."

Podążamy za potrzebami dzieci
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej